Gaming: Sonic the Hedgehog - Η ιστορία του
από τον Παναγιώτη Νηφόρο
Στον χώρο των video games αναδύονται κατά καιρούς διαφορετικοί χαρακτήρες, με ιδιαίτερα γνωρίσματα, συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, στόχους και επιδόσεις. Χαρακτήρες διαχρονικοί οι οποίοι έχουν αντέξει στο πέρασμα του χρόνου. Μορφές εμβληματικές που γαλούχησαν γενιές και γενιές, αποτελώντας κεφάλαιο στην ιστορία του μέσου.
Η αναφορά μας σε μια από τις δημοφιλέστερες φιγούρες που χάραξε και συνεχίζει να χαράσσει τη δική του ιδιότυπη πορεία. Τον Sonic, τον σκαντζόχοιρο.
Κυκλοφόρησε για πρώτη φορά τον Ιούνιο του 1991 στην κονσόλα Mega Drive (Genesis στις ΗΠΑ) της εταιρίας SEGA. Δημιουργοί του, οι Hirokazu Yasuhara & Yuji Naka. Τη δεκαετία του ’90 και ιδιαίτερα στις αρχές, αποτέλεσε το αντίπαλο δέος της Nintendo και του Mario.
Οι διαφορές του με τον μουστακαλή ήρωα, αρκετές… Aρχικά για το Sonic, ο παίκτης χρησιμοποιεί ένα μόνο κουμπί, ενώ για το Mario, δύο. Ο σκαντζόχοιρος φέρεται να συλλέγει χρυσά δαχτυλίδια σε αντίθεση με τον Mario, ο οποίος συνέλεγε νομίσματα και αναδεικνυόταν προφανώς σχετικά αργός σε αντίθεση με τον Sonic που εμφανίζεται τρομερά… ταχύς! Σε αυτό συνέβαλε αναμφίβολα και η ίδια η κονσόλα με τον επεξεργαστή της, τον Motorola 68000.
Ας σημειωθεί εδώ ότι σε προσωπικό επίπεδο τρέφω ιδιαίτερη αδυναμία για τον συγκεκριμένο χαρακτήρα, καθότι υπήρξε -αν όχι το πρώτο- ένα από τα πρώτα βιντεοπαιχνίδια που έπαιξα, στα πολύ πρώιμα χρόνια της ζωής μου, αφού διέθετα την κονσόλα Master System II της εταιρίας και αρκετά games. Ένα από αυτά, λοιπόν, ήταν το Sonic the Hedgehog 2.
Με είχε εντυπωσιάσει το στυλ και η παρουσία του στις πίστες, σε τέτοιο βαθμό ώστε όταν ενεργοποιούσα την κονσόλα, η επιλογή για το συγκεκριμένο παιχνίδι να είναι πάντοτε ξεχωριστή και η στιγμή εννοείται απολαυστική! Σήμερα πλέον είμαι σε θέση να το αναλύσω: η ταχύτητα που τον χαρακτηρίζει, καινοτομική˙ παρέπεμπε και εξακολουθεί να παραπέμπει, αν μη τι άλλο, σε μια απέραντη αίσθηση ελευθερίας που μου έδινε και που είχα άλλωστε ανάγκη όπως κάθε παιδί.
Μέσα από τις γρήγορες και ευέλικτες κινήσεις του νιώθεις ότι είναι σίγουρος για τον εαυτό του, μπορεί να στοχεύσει και να πετύχει. Ικανός και συνάμα ανάλαφρος ώστε να περνάει όλες τις πίστες και τα boss. Από το πρώτο λεπτό στο home screen, με το φιλικό εκείνο νεύμα που μας απευθύνει, μπορεί εύκολα να αντιληφθεί κάποιος, ακόμη και από αυτή την απλή χειρονομία, ότι ο συμπαθής σκαντζόχοιρος είναι προσιτός και φιλικός. Γίνεται οικείος, με αποτέλεσμα ο παίκτης να μπορεί εύκολα να ταυτιστεί μαζί του. Όταν οι κινήσεις δηλώνουν αυτοπεποίθηση, ο παίκτης βλέπει με μεγαλύτερη ευκολία το παιχνίδι, ενώ όποια κίνησή του (σταθερή, επαναλαμβανόμενη ή ευέλικτη) και να επιλέξει, μοιάζει και αποδεικνύεται αποτελεσματική! Άλλο ένα στοιχείο που τον καθιστά γοητευτικό είναι ότι το μικρό του μέγεθος δεν εμποδίζει τη δράση του. Αντίθετα τον διευκολύνει, του προσδίδει ευχέρεια, τον υποκινεί να επινοήσει λύσεις, έξυπνες ώστε να κατατροπώνει αβίαστα σχεδόν ακόμη και τα πλέον υπερφυσικά bosses.
Λίγες ημέρες μετά την κυκλοφορία του στο Master System και το φορητό Game Gear, όλα ήταν έτοιμα να το υποδεχτεί και το Mega Drive. Η 16-bit έκδοση έδωσε τη δυνατότητα και σε δεύτερο παίκτη να μπορεί να παίξει με τον πρωτοεμφανιζόμενο τότε φίλο του μπλε σκαντζόχοιρου «Miles "Tails" Prower». Για μια ακόμη φορά οι ήρωες μας καλούνται να σταματήσουν τον Dr. IVO Robotnik, ακυρώνοντας τα σατανικά του σχέδια.
Αποτελεί το δεύτερο πιο επιτυχημένο σε πωλήσεις παιχνίδι του Mega Drive, πουλώντας πάνω από 6 εκατομμύρια, ενώ στη πρώτη θέση βρίσκουμε το πρώτο παιχνίδι της σειράς με 15 εκατομμύρια.
Οι πρώτες χαρακτηριστικές κυκλοφορίες του Sonic των 90’s.
Ύστερα από ένα σωρό επιτυχημένες ως επί το πλείστο κυκλοφορίες, η SEGA στα μέσα της δεκαετίας του ‘90, στην τότε ολοκαίνουργια 32-bit κονσόλα της, SATURN, επιλέγει να τον αφήσει για λίγο... στην απ’ έξω, με εξαίρεση το όχι και τόσο επιτυχημένο racing Spin-off Sonic R, το μέτριο Sonic 3D: Flickies' Island που είχε αρχικά κυκλοφορήσει στο Mega Drive, και μια συλλογή με τα τρία πρώτα επιτυχημένα παιχνίδια, το Sonic Jam.
Τεύχος 3 του ελληνικού περιοδικού SEGA POWER με τον Sonic στο εξώφυλλο
Αισίως εισβάλλουμε στην έκτη γενιά κονσολών. Η SEGA λανσάρει στην αγορά την τελευταία της κονσόλα το 1998 (1999 σε Ευρώπη και ΗΠΑ). Το όνομά της, Dreamcast. Η τεχνολογία και τα 3D γραφικά της για την εποχή προκαλούσαν στην κυριολεξία δέος, ενώ παρείχε τη δυνατότητα εισόδου στο internet μέσω του ενσωματωμένου modem, καινοτομία για την εποχή στις επιτραπέζιες κονσόλες. Η εταιρεία δηλώνει πλέον έτοιμη για ένα μεγάλο comeback μετά από ένα διάστημα σχετικής αποχής. Τίτλος του παιχνιδιού, Sonic Adventure. Το παιχνίδι εκμεταλλεύεται πλήρως τις δυνατότητες του μηχανήματος. Ο παίκτης μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε 6 χαρακτήρες (συμπεριλαμβανομένου και του Sonic), ο καθένας εκ των οποίων έχει τη δική του εκδοχή στην ιστορία και τις δικές του ξεχωριστές ιδιότητες. Το παιχνίδι πούλησε 2.5 εκατομμύρια κόπιες, κατατασσόμενο ως το πιο επιτυχημένο video game της 128 bit κονσόλας, ενώ 3 χρόνια μετά, το 2001, ακολούθησε το sequel Sonic Adventure 2, το οποίο αποτέλεσε τον επίλογο των Sonic παιχνιδιών σε κονσόλες SEGA, αφού την ίδια χρονιά η εταιρία ανακοινώνει ότι θα σταματήσει την παραγωγή του Dreamcast, αλλά και ότι θα απέχει από την αγορά των hardware κονσολών γενικότερα.
Ο Sonic συνεχίζει σταθερά την πορεία του στο Millennium μέχρι τις ημέρες μας, δεδομένου ότι η SEGA υφίσταται ακόμη ως εταιρία software, με αρκετές κυκλοφορίες στο ενεργητικό της, άλλοτε πετυχημένες, άλλοτε λιγότερο. Σε λίγες ημέρες αποχαιρετούμε το παράδοξο 2020 που για τον Sonic ήταν σημαντική χρονιά, αφού κάνει την εμφάνισή του στη μεγάλη οθόνη με την ομώνυμη ταινία, αποσπώντας σχετικά καλές κριτικές και έχοντας εισπρακτική επιτυχία, ενώ την προηγούμενη Πέμπτη ανακοινώνεται από το Netflix μέσω Twitter, πως ο δημοφιλής σκαντζόχοιρος θα εισβάλει το 2022 με νέα 3D animated σειρά στη γνωστή πλατφόρμα.
Ο Sonic στο απόγειο της δημοφιλίας του, επηρεάζει εμφανώς την ποπ κουλτούρα.
Στο χώρο της μουσικής τον βρίσκουμε δίπλα στον Michael Jackson. Ύστερα από χρόνια μάλιστα, μετά τον θάνατό του, επιβεβαιώνεται η έντονη φημολογία ότι το 1994 είχε συμβάλει στο O.S.T. του Sonic the hedgehog 3. Ο γνωστός τραγουδιστής είχε άλλωστε ξανασυνεργαστεί με την SEGA νωρίτερα και πιο συγκεκριμένα το 1990, για τη δημιουργία του «Michael Jackson’s Moonwalker» για το Mega Drive.
Ο Sonic συναντά τον βασιλιά της pop μουσικής, Michael Jackson
Ο αγαπημένος μπλε σκαντζόχοιρος όμως δεν θα μπορούσε να λείπει και από τη χώρα μας. Κάνει την εμφάνισή του στη μικρή οθόνη αυτή τη φορά. Τον διακρίνουμε απρόσμενα στον «Πρωινό καφέ», κάπου ανάμεσα στο κοινό και τη Ρούλα Κορομηλά, παρουσιάστρια της τότε δημοφιλούς εκπομπής του ANT1, με προσκαλεσμένη την τραγουδίστρια Μαντώ που παρουσιάζει τα τραγούδια του νέου της δίσκου «Αισθήσεις». Ο Sonic χορεύει με την παρουσιάστρια και είναι Χριστούγεννα του 1992! Η επιλογή να συνυπάρξουν στην εκπομπή η δημοφιλής τραγουδίστρια και ο σκαντζόχοιρος ήταν αρκετά εύστοχη και επιτυχής, καθότι η Μαντώ δήλωνε την περίοδο εκείνη ότι της άρεσε και επεδίωκε να παίζει video games.
Η δημοφιλία του πρωτοεμφανιζόμενου τότε Sonic ήταν τόσο υψηλή που υπερέβαινε τον χώρο του και απασχολούσε ακόμα και… mainstream εκπομπές!
Τον βλέπουμε ακόμη και υπό μορφή κυπέλλου σε διοργάνωση του Grand Prix Formula One. Το 1993, η SEGA φέρεται ως επίσημος χορηγός του Formula One European Grand Prix, ενώ το κύπελλο κερδίζει ο αείμνηστος και αδικοχαμένος Ayrton Senna, τη φιγούρα του οποίου άλλωστε συναντάμε σε video game και συγκεκριμένα ένα χρόνο νωρίτερα με το Ayrton Senna's Super Monaco GP II.
Όταν η fiction ταχύτητα συναντά την αληθινή
Κλείνοντας να σημειώσουμε ότι πολλά δεν έχουν ειπωθεί όσον αφορά τη σταθερή πορεία του Sonic, είτε πρόκειται για παιχνίδια που ακολούθησαν, είτε για μεταφορές του σε κινούμενα σχέδια και κόμικς. Αλλά αυτά είναι λίγο ως πολύ γνωστά στους περισσότερους. Στόχος μου, ωστόσο, μέσω του κειμένου αυτού είναι αφενός να αναδείξω και να καταθέσω την προσωπική μου εμπειρία και τη διαχρονική σχέση που έχω αναπτύξει με τον ταχύτατο αυτόν σκαντζόχοιρο, μιας και μας συνδέει το έτος 1991, ημερομηνία γέννησης και των δυο μας, και αφετέρου να κομίσω πληροφορίες που ίσως δεν έχουν γίνει ευρέως γνωστές.
Με μια ιστορία, λοιπόν, που αγγίζει σχεδόν τα τριάντα χρόνια, ας ευχηθούμε να μας απασχολεί για πολύ ακόμη!
* Τα παιχνίδια και το περιοδικό στις φωτογραφίες που παρεμβάλλονται προέρχονται από την προσωπική συλλογή του γράφοντος.
Πηγές: wikipedia.org, sonic.fandom.com, nintendolife.com, YouTube κανάλια: Gaming Historian, WeLoveMando