Η πολιτική, οι πολιτικοί και τα βιντεοπαιχνίδια
από τον Παναγιώτη Νηφόρο
Πώς μπορούν τα βιντεοπαιχνίδια να χρησιμοποιηθούν ως μια πλατφόρμα προεκλογικής εκστρατείας;
Την απάντηση έχει ήδη δώσει το βιντεοπαιχνίδι "Animal Crossing: New Horizons", το οποίο έχει αξιοποιηθεί ως «πλατφόρμα» για πολιτικούς και ακτιβιστές στην τελευταία προεκλογική εκστρατεία των ΗΠΑ. Η εκστρατεία σημαδεύτηκε από την πανδημία που φαίνεται να έχει αλλάξει σημαντικά την οικονομική και κοινωνική ζωή, αποτυπώνοντας μια υγειονομική κρίση σε παγκόσμια κλίμακα.
Η βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών φαίνεται να είναι μία από τις προνομιούχες, καθώς εξακολουθεί να αποκομίζει οφέλη τόσο από την αύξηση των πωλήσεων κονσολών hardware όσο και των παιχνιδιών software κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού, εξαιτίας του ότι όλο και περισσότεροι μένουν στο σπίτι και αναζητούν να καλύψουν και να αξιοποιήσουν τον χρόνο τους.
Αυτή η τάση, λοιπόν, διαγράφεται στο παιχνίδι Animal Crossing: New Horizons, το οποίο κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του ‘20. Οι παίκτες έχουν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν σ’ ένα εικονικό νησί για να ψαρέψουν, να τινάξουν τα δέντρα για να μαζέψουν φρούτα, να χτίσουν σπίτια και να μιλήσουν με ζώα που ανταπαντούν και ανταποκρίνονται. Μέχρι σήμερα, μάλιστα, έχει πουλήσει περίπου 22,4 εκατομμύρια αντίτυπα σ’ ολόκληρο τον κόσμο.
Οι ακτιβιστές και οι πολιτικοί χρησιμοποιούν διαδικτυακά παιχνίδια προκειμένου να ευαισθητοποιήσουν τους πολίτες και να περάσουν πολιτικά μηνύματα. Ένας ακτιβιστής του κινήματος Black Lives Matter δημιούργησε, για παράδειγμα, ένα μνημείο σε ένα νησί στο Animal Crossing με πορτρέτα των George Floyd, Breonna Taylor και άλλων Μαύρων, θυμάτων αστυνομικής βίας. Οι διαδηλώσεις Virtual Black Lives Matter αποδίδονται, επίσης, σε δημοφιλή παιχνίδια, όπως το The Sims, το Grand Theft Auto και το World of Warcraft.
Ακτιβιστές υπέρ της δημοκρατίας στο Χονγκ Κονγκ, όπως ο Joshua Wong χρησιμοποίησαν το «Animal Crossing»
Η Αμερικανίδα Alexandria Ocasio-Cortez, μέλος του Κογκρέσου, ξεκίνησε την προεκλογική της εκστρατεία με τον εικονικό χαρακτήρα στο Animal Crossing, παραδίδοντας προσωπικά μηνύματα στους νησιώτες. Οι παίκτες είχαν επίσης την ευκαιρία να τοποθετήσουν αφίσες για τον δημοκρατικό υποψήφιο Joe Biden και την Kamala Harris στις εικονικές προσόψεις των σπιτιών τους. Να σημειώσουμε ότι στο παιχνίδι δεν υπάρχουν επίσημες αφίσες του Trump.
Ωστόσο, εδώ και χρόνια οι εκλογικές εκστρατείες έχουν χρησιμοποιήσει βιντεοπαιχνίδια. Εν ολίγοις, δεν πρόκειται για νέο φαινόμενο. Τα πολιτικά κόμματα και οι υποψήφιοι μικρότερου διαμετρήματος έχουν επιλέξει αυτόν τον τρόπο προβολής.
Παρ’ όλα αυτά, η διαφήμιση μέσα στο παιχνίδι είναι μια εντελώς διαφορετική ιστορία, καθώς κάτι τέτοιο γίνεται υποστηρικτικά και δεν αποτελεί τον κύριο σκοπό του παιχνιδιού, όπως συμβαίνει με τις διαφημίσεις στα social media. Ωστόσο, η διαφήμιση μέσα στα βιντεοπαιχνίδια εξακολουθεί να αποτελεί εξαίρεση.
"Η εμπορική διαφήμιση μέσα στα βιντεοπαιχνίδια δεν έφτασε ποτέ στα επίπεδα που είχαν προβλεφθεί πριν από 10 χρόνια - ακόμη περισσότερο στην πολιτική διαφήμιση", δήλωσε ο ειδικός στην επικοινωνία Christoph Klimmt. Φαίνεται ότι τα τεχνολογικά εμπόδια παρεμποδίζουν τη δημιουργία ευρύτερης εμβέλειας. "Η ενοποίηση διαφημίσεων είναι συγκριτικά περίπλοκη, διότι πρόκειται για διαδραστικά προϊόντα λογισμικού και, ως εκ τούτου, είναι ογκώδη." Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι υπεύθυνοι της καμπάνιας διερωτώνται εάν η επιλογή αυτή μπορεί να αποδώσει.
Ο Barack Obama ήταν ο πρώτος που χρησιμοποίησε τη διαφήμιση μέσα σε βιντεοπαιχνίδι κατά τη διάρκεια της προεδρικής του εκστρατείας το 2008.
Οι εικονικοί πίνακες παρουσίαζαν τις προτιμήσεις του σε 18 δημοφιλή βιντεοπαιχνίδια, όπως μεταξύ άλλων το παιχνίδι μπάσκετ NBA Live 08 και το Burnout Paradise. "Είχαμε μια απίστευτα έξυπνη ομάδα εκστρατείας. Και ήμασταν τόσο καλά χρηματοδοτούμενοι το 2008, ώστε είχαμε την οικονομική ελευθερία και την ικανότητα να δοκιμάζουμε τέτοια πράγματα", δήλωσε ο Van der Laar στη Deutsche Welle.
Οι ειδικοί επικοινωνιολόγοι και οι υπεύθυνοι της προεκλογικής καμπάνιας γνωρίζουν, ωστόσο, ότι η διαφήμιση μέσα στο παιχνίδι έχει πολύ μικρή επιρροή στους παίκτες, αφού τους ενδιαφέρει πρωτίστως η δράση και όχι οι διαφημίσεις. Η διαφήμιση στην προεκλογική περίοδο μέσα από το βιντεοπαιχνίδι είναι μια αποδοτική στρατηγική των μέσων, συνιστώντας ένα εξαιρετικό τέχνασμα.
Οι gamers εμφανίζονται ευαίσθητοι ως προς την απεικόνιση των αγαπημένων τους χαρακτήρων, επιθυμώντας να τους βλέπουν να λειτουργούν σύμφωνα με μια γενικά αποδεκτή άποψη για τα πράγματα. Ίσως και να επιθυμούν τα παιχνίδια που παίζουν να μην έχουν έντονη πολιτική διάσταση.
Μέχρι στιγμής, οι περισσότερες εταιρείες ανταποκρίνονται στις τάσεις αυτές. «Οι μεγάλες ομάδες ψυχαγωγίας που διαμορφώνουν τόσο τις αγορές ταινιών όσο και των βιντεοπαιχνιδιών διατηρούν μια αμφίσημη σχέση με την πολιτική», σημειώνει ο Klimmt.
Επειδή τα πολιτικά φαινόμενα είναι αρκετά πολύπλοκα, οι δημιουργοί των παιχνιδιών παραμένουν επιφυλακτικοί και αποφεύγουν την όποια βαθύτερη εμπλοκή τους με τα ζητήματα αυτά.
"Δεν ξέρω αν αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να εξυπηρετήσουμε το κοινό, αλλά γεγονός είναι ότι οι άνθρωποι που ξοδεύουν πολύ χρόνο και χρήμα σε βιντεοπαιχνίδια, ενδιαφέρονται κυρίως για την εμπειρία και δεν θέλουν να ενοχλούνται από τα πολιτικά πράγματα", δηλώνει ο γνωστός επικοινωνιολόγος.
Ωστόσο, καταλήγουμε να ισχυριστούμε ότι τα βιντεοπαιχνίδια και η πολιτική μπορεί να προσφέρουν συνδυαζόμενα έναν σημαντικό δίαυλο πολιτικών ή κοινωνικών μηνυμάτων με ψυχαγωγική αξία.
Πηγή:dw.com