Gaming Retrospective: Nintendo

από τον Παναγιώτη Νηφόρο


1

Το gaming, τις τελευταίες δεκαετίες του 20ού αιώνα ήταν κάπως διαφορετικό σε σχέση με σήμερα.

Μιλώντας για εκείνες τις αναμφίβολα ανέμελες και ρομαντικές εποχές, δεν γίνεται να μην αναφερθούμε στην ιαπωνική εταιρία, η οποία άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε και απολαμβάνουμε το αγαπημένο μας hobby. Αποτελεί αναντίρρητα κεφάλαιο και σφραγίδα στην ιστορία των βιντεοπαιχνιδιών. Ο λόγος προφανώς για τη Nintendo, η οποία έμελλε να μας χαρίσει μερικά από τα πιο δημοφιλή και διαχρονικά franchises. Παιχνίδια τα οποία μέχρι και σήμερα παίζουμε και συζητάμε!

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η Nintendo εμφανίζεται στο προσκήνιο το 1889 (!) ως μια εταιρεία παραγωγής τραπουλόχαρτων. Στα Ιαπωνικά η σύνθετη λέξη "Nintendo" προέρχεται από το ρήμα, αναθέτω (Nin) και το ουσιαστικό, ουρανός (Tendo).

2

Για αρκετά χρόνια και πολύ πριν η Nintendo ασχοληθεί με το gaming, παρήγαγε τραπουλόχαρτα για την ιαπωνική αγορά.

 

Εισβάλλει δυναμικά μόλις τη δεκαετία του '70, στον τότε ανερχόμενο κόσμο των βιντεοπαιχνιδιών, με πρώτη της επιτραπέζια κονσόλα το Color TV Game, το 1977. Η πρώτη ουσιαστικά μεγάλη επιτυχία της εταιρίας χρονολογείται το 1981 στα arcades με το Donkey Kong. Επηρεασμένο σαφώς από τη θρυλική ταινία King Kong του 1933, το παιχνίδι του Shigeru Miyamoto, καλεί τον παίκτη, αναλαμβάνοντας τον ρόλο του Jumpman, να σώσει το κορίτσι από τον υπερφυσικό γορίλα, φτάνοντας αισίως στην κορυφή, ξεπερνώντας όλα τα εμπόδια. Ας σημειωθεί ότι για πρώτη φορά συναντάμε τον ήρωα που τα επόμενα χρόνια έμελλε όχι μόνο να γίνει συνώνυμο των Video Games, αλλά και να αποτελέσει σανίδα σωτηρίας για την ίδια τη βιομηχανία. Ο συμπαθής χαρακτήρας που μετέπειτα θα αλλάξει όνομα και θα γίνει ο γνωστός σε όλους μας... Super Mario

3

Ο Jumpman καλείται να σώσει το κορίτσι από τον υπερφυσικό γορίλα. Donkey Kong (1981, Arcades)

 

Το 1983, στην Ιαπωνία όπου τα βιντεοπαιχνίδια είναι ήδη αρκετά δημοφιλή, η εταιρεία λανσάρει την κονσόλα Famicom (Family Computer). Ωστόσο την ίδια ώρα στις ΗΠΑ, ο χώρος διέρχεται κρίση. Χρειάστηκαν δύο χρόνια για να κυκλοφορήσει το Famicom, με διαφορετικό όμως όνομα και σχεδιασμό. Το Nintendo Entertainment System (NES) είναι πλέον γεγονός για την αμερικάνικη αγορά. Μαζί με την κονσόλα θα κάνει άλλωστε και την "επίσημη" εμφάνισή του ο "Ιταλός υδραυλικός". Στόχος του Super Mario Bros. είναι ο Mario να σώσει την πριγκίπισσα από τον κακό Bowser. Την επόμενη χρονιά οι πωλήσεις απογειώθηκαν, η επιτυχία συγκλονιστική! Αναμφισβήτητα με την κίνησή τους αυτή κατάφεραν να αντιμετωπίσουν τη βαθιά κρίση της αντίστοιχης  αμερικάνικης βιομηχανίας, με τα video games να ανεβαίνουν βαθμιαία στα ύψη! 

4

Η κεντρική εικόνα του Super Mario Bros. (1985, NES)

5

* Η original αμερικάνικη έκδοση του NES, μαζί με τα τρια πρώτα Super Mario Bros.

 

Το 1989, έρχεται η «φορητή πρόταση». Εμφανίζεται ο βασιλιάς και για χρόνια ταυτόσημο της φορητότητας... το GameBoy! Δημιούργημα του αείμνηστου Gunpei Yokoi, η παιχνιδομηχανή αυτή θεωρείται συνέχεια των φορητών Game & Watches. Η διαφορά με τους προκατόχους της είναι ότι παίρνει cartridges, τις γνωστές δηλαδή στο ευρύ κοινό «κασέτες», 4 μπαταρίες και έχει μεγάλη τροφοδοτική αυτονομία. Παιχνίδια όπως τα Super Mario Land & Tetris από τις πρώτες ημέρες της κυκλοφορίας τους ήταν αρκετά ώστε το κοινό να πειστεί, να γοητευτεί, πανέτοιμο να αφοσιωθεί, να "χαθεί" στον κόσμο του! 

6

Το Original πρώτο GameBoy μαζί με τα δύο Super Mario Land, το Tetris, τις Pokémon Red, Blue & Yellow και το Castlevania II: Belmont’s Revenge.

 

Έτσι μπαίνουμε στη νέα δεκαετία του '90. Ο διάδοχος του NES, είναι προ των πυλών.  Έτσι το 1990 στην Ιαπωνία και το 1991 στην Αμερική, κυκλοφορεί το 16-Bit μηχάνημα, Super Nintendo Entertainment System (SNES). Στην Ευρώπη έρχεται το 1992. Αξίζει να αναφερθεί ότι στη χώρα μας η Nintendo καθυστέρησε αρκετά να εμφανιστεί επίσημα. Μόλις το 1991, η τότε αντιπροσωπεία Itochu εισάγει στην ελληνική αγορά τις κονσόλες NES & GameBoy. Όσο για το SNES θα μπορούσε άνετα να χαρακτηριστεί ως «τεχνολογική αρτιότητα», διότι όχι μόνο διέθετε ιδιαιτέρως βελτιωμένα δισδιάστατα γραφικά, αλλά και διότι σε ορισμένα παιχνίδια, όπως το Star Fox (Starwing στην Ευρώπη), διέθετε το Super FX Chip, προσδίδοντας στην παιχνιδομηχανή τη δυνατότητα να αναπαράγει τρισδιάστατα πολύγωνα μέσα από το ίδιο το cartridge. Προφανώς για εκείνη την εποχή, τουλάχιστον στις κονσόλες, ήταν μεγάλη υπόθεση. 

7

Αναφορά στο GameBoy, καθώς και ενδεικτικές τιμές της εν λόγω κονσόλας και του SNES (bundle μαζί με το Street Fighter II Turbo), στην ελληνική αγορά το 1995. Περιοδικό GamePro, Ιούνιος 1995

 

Super Mario World, Donkey Kong Country, The Legend Of Zelda: A Link To The Past, Super Castlevania IV, F-Zero αλλά και ιαπωνικά RPG παιχνίδια, όπως το Secret of Mana & το Chrono Trigger είναι μερικά μόνο από τα παιχνίδια που έγραψαν τη δική τους ενδιαφέρουσα ιστορία την επαναστατική δεκαετία του '90!

8

Το ευρωπαϊκό Super Nintendo, σε bundle πακέτο μαζί με το Starwing.

 

Στα μέσα της δεκαετίας, βιώνουμε τη "μόδα" των 3D γραφικών στις 32-Bit κονσόλες. Στην αγορά κυκλοφορούν αρκετές κονσόλες και άλλων εταιρειών. Ο gamer έτσι έχει πλέον πολλές επιλογές. Το 1996 σε Ιαπωνία και Αμερική και το 1997 στην Ευρώπη, η Nintendo παρουσιάζει την 64-Bit πρότασή της (τρία χρόνια μετά την πρόταση της Atari με το Jaguar).

Στην Ελλάδα επίσης ήταν η τελευταία κυκλοφορία με τη σφραγίδα της Itochu, καθότι λίγο καιρό μετά την εμφάνισή του στη χώρα μας, την διαδέχθηκε η Nortec έως το 2015 που την αντικατέστησε η CD Media. Ήταν και η τελευταία επιτραπέζια κονσόλα της εταιρείας (μέχρι το Switch το 2017) που χρησιμοποίησε Cartridges στο μηχάνημά της, σε μια εποχή που στις επιτραπέζιες κονσόλες κυριαρχούσε το Compact Disc (CD). Η κονσόλα πήγε σχετικά καλά. Παιχνίδια όπως τα: Super Mario 64, GoldenEye, The Legend of Zelda: Ocarina Of Time αλλά και Mario Kart 64, ήταν σημαντικά για την ίδια τη Nintendo.

9

Το Nintendo 64 & το GameBoy Color αποτέλεσαν τις τελευταίες κυκλοφορίες της εταιρείας για τα 90’s.

 

Προς τα τέλη της δεκαετίας  του '90, το GameBoy βρίσκεται στη δύση του, έτοιμο να "παραδώσει τα όπλα" στον διάδοχό του, το GameBoy Color. Όμως λίγο πριν, λανσάρεται κατευθείαν από την Ιαπωνία ένα  franchise, το οποίο θα σαρώσει τα επόμενα χρόνια στη φορητή ψυχαγωγία και όχι μόνο. Ο λόγος για τα Pókemon. Με το όνομά τους παρμένο από τα «τερατάκια τσέπης» (Pocket Monsters), οι κασέτες Red & Blue έχοντας ήδη μεγάλη επιτυχία στην Ιαπωνία, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως μια από τις καλύτερες αυλαίες όταν αρχίζουν να κλείνουν οι κύκλοι κονσολών. Στόχος του RPG παιχνιδιού είναι να κερδίσει ο εκπαιδευτής όλους τους Gym Leaders στην περιοχή Kanto και να πάει στο πρωτάθλημα Indigo για να αντιμετωπίσει τους Elite Four. Στο παιχνίδι υπάρχουν 151 Pókemon που ο παίκτης καλείται να πιάσει, έχοντας ακολούθως τη δυνατότητα να τα βάλει να παλέψουν σε μάχες μεταξύ τους υπό τις εντολές των εκπαιδευτών τους.

Ας επισημανθεί η χρήση του καλωδίου Game Link που δίνει τη δυνατότητα διεξαγωγής μαχών με άλλους κατόχους GameBoy.

   10                     11

Αναφορά στον Pikachu και στο παιχνίδι “Hey you, Pikachu για το N64” πριν γίνουν ευρέως γνωστά τα Pokémon στην Ελλάδα και στη δύση. Ο ερχομός της νέας χιλιετίας βρίσκει τα Pokémon αρκετά δημοφιλή και με αρκετές κυκλοφορίες στο ενεργητικό της εταιρείας. Μια εξ αυτών, το θρυλικό Pokémon Stadium, στο N64. Περιοδικά Pixel Next Generation, Νοέμβριος 1997 και GamePro, Μάιος 2000.

 

Η ιστορία της Nintendo, προφανώς δεν τελειώνει εδώ. Σαφέστατα υπάρχουν γεγονότα που δεν αναφέρθηκαν, τόσο από την περίοδο εκείνη, όσο και μετέπειτα, όμως ας αρκεστούμε προς το παρόν σε αυτά. Γράφοντας το κείμενο αναδύθηκαν αναμνήσεις, ξεχείλισαν στο μυαλό μου, θυμίζοντας μου ότι το gaming δεν είναι μόνο τα εξαιρετικά γραφικά, η διαρκής βελτιοποίηση, η τεχνολογική αρτιότητα, αλλά κυρίως καταστάσεις προσωπικής και ομαδικής διασκέδασης, ικανοποίησης, απόλαυσης, συμμετοχής και συντροφικότητας που παραμένουν αναλλοίωτες, ζωντανές όσα χρόνια και αν περάσουν.

Θεωρώ ότι αυτό το αντιλαμβάνεται καλύτερα κανείς όσο μεγαλώνει. Στόχος της μικρής αυτής αναδρομής πέρα από το να θυμίσει στους παλιούς και να μάθει στους νέους, είναι ως ένα βαθμό να μας αφυπνίσει ως προς τον χρόνο που κυλά τόσο γρήγορα και να μας ωθήσει να κάνουμε πράγματα που μας γεμίζουν σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο.

Ελπίζω και εύχομαι να συνεχίσουμε να δημιουργούμε ευχάριστες, όμορφες, γεμάτες στιγμές, διότι εν τέλει όταν τελειώνει η μέρα μας, φαίνεται πως μόνο αυτές μας απομένουν…

Ξεκινά μια καινούργια χρονιά. Ας ελπίσουμε να είναι διαφορετική, με λιγότερο δυσάρεστα γεγονότα.

 

 

* Τα παιχνίδια, οι κονσόλες και τα περιοδικά στις φωτογραφίες που παρεμβάλλονται προέρχονται από την προσωπική συλλογή του γράφοντος.

 

Πηγές: 

interestingengineering.com/the-extraordinary-and-surprising-history-of-nintendo,

en.wikipedia.org/wiki/Color_TV-Game,

en.wikipedia.org/wiki/Donkey_Kong_(video_game, 

en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Entertainment_System,

en.wikipedia.org/wiki/Super_Mario_Bros.,

en.wikipedia.org/wiki/Game_Boy

en.wikipedia.org/wiki/Super_Nintendo_Entertainment_System

en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_64

en.wikipedia.org/wiki/Pok%C3%A9mon

Περιοδικό Pixel, Σεπτέμβριος 1991

Περιοδικό GamePro, Ιούνιος 1995

Περιοδικό Pixel Next Generation, Νοέμβριος 1997

Περιοδικό GamePro, Μάιος 2000