25 χρόνια Pokemon
από τον Παναγιώτη Νηφόρο
Ένα franchise, το οποίο έχει αναμφίβολα γράψει και εξακολουθεί να γράφει τη δική του μοναδική ιστορία στον χώρο της ψυχαγωγίας και του θεάματος, κατακτώντας σε παγκόσμια κλίμακα τις καρδιές εκατομμυρίων ανθρώπων, είναι τα Pocket Monsters, η αλλιώς τα γνωστά σε όλους μας, Pokémon.
Με αφορμή, λοιπόν, τα 25 χρόνια παρουσίας τους, αφού τον μακρινό Φλεβάρη του 1996, ημερομηνία ορόσημο, έρχεται για πρώτη φορά στο Ιαπωνικό προσκήνιο το JRPG παιχνίδι με τις κασέτες Red, Blue και Green στο Nintendo GameBoy, το σημερινό μας άρθρο αφιερώνεται στα συναρπαστικά, ιδιότυπα, κλασσικά πλέον σήμερα, «τερατάκια τσέπης».
Όλα ξεκίνησαν με αυτή την εικόνα στο GameBoy…
Εμπνευστές και δημιουργοί τους είναι οι Satoshi Tajiri και Ken Sugimori. Η ιστορία του παιχνιδιού διαδραματίζεται στην περιοχή Kanto, όπου ο εκπαιδευτής Red καλείται να επικρατήσει και στη συνέχεια να αποσπάσει από τους οκτώ Gym Leaders της κάθε πόλης τα εμβλήματα, ώστε να κατορθώσει να συμμετάσχει στο Indigo League, προκειμένου να αντιμετωπίσει τους Elite Four.
151 είναι στο σύνολό τους τα Pokémon της πρώτης γενιάς στις 4 αυτές εκδόσεις (συμπεριλαμβανομένης και της μεταγενέστερης Pokémon Yellow, η οποία αξίζει να σημειωθεί ότι αύξησε τις πωλήσεις καινοτομώντας αυτή τη φορά, αφού πρωταγωνιστής είναι ο Pikachu, που τοποθετείται πίσω από τον παίκτη, στο πλευρό του, όπως ακριβώς παρουσιάζεται να τον ακολουθεί ελεύθερα στο anime). Το concept του παιχνιδιού βασίζεται στη συγκέντρωση πλασμάτων από τον παίκτη, ο οποίος αναλαμβάνει τον ρόλο του εκπαιδευτή και περιηγείται ανά πόλη, επιδιώκοντας να εντοπίσει και να μαζέψει όσα περισσότερα από αυτά τα πλάσματα μπορεί, ώστε να ολοκληρωθεί το Pokédex. Καλείται να τα πιάσει, να τα έχει στην κατοχή του, διαθέτοντας ακολούθως τη δυνατότητα να τα βάλει να παλέψουν σε μάχες μεταξύ τους υπό τις εντολές των εκπαιδευτών τους, ενώ με το καλώδιο Game Link, παρεχόταν η δυνατότητα ανταλλαγής αλλά και μαχών από τους ίδιους τους παίκτες.
Το κοινό γοητεύεται από το ξεχωριστό αυτό σύμπαν, αναζητώντας μανιωδώς τα Pokémon. ακόμη και μέσα από το trading card game των 102 καρτών του παιχνιδιού της Media Factory (15 δισεκατομμύρια κάρτες έχουν παραχθεί μέχρι σήμερα περιλαμβάνοντας όλα τα είδη).
Μετά την ανέλπιστη επιτυχία των χαριτωμένων και περίεργων αυτών πλασμάτων στη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου, η Nintendo και η Game Freak στα τέλη της δεκαετίας του ’90 κυκλοφορούν τη σειρά στη Δύση.
Μετά την επιτυχία των πρώτων εκδόσεων, η σειρά συνεχίζει ακόμη πιο δυναμικά με τις νέες εκδόσεις Gold και Silver (και ακολούθως με την Crystal) για το GameBoy Color, εκμεταλλευόμενη τις έγχρωμες δυνατότητες της φορητής κονσόλας, οι οποίες ξεπέρασαν τους προκατόχους τους με πωλήσεις που αγγίζουν μέσα σε διάστημα 10 χρόνων περισσότερα από 23 εκατομμύρια αντίτυπα! Παράλληλα στο Nintendo 64 κυκλοφορεί το Pokémon Stadium, ένας από τους πιο επιτυχημένους τίτλους της επιτραπέζιας κονσόλας.
Οι καινοτόμες δυνατότητες που παρείχαν, όπως για παράδειγμα η ζωντανή εναλλαγή ώρας, ημέρας και νύχτας σε συνδυασμό με την ανεύρεση διαφορετικών πλασμάτων, αλλά και το breeding, κέρδισαν το κοινό, πράγμα που επιβεβαιώνουν οι σταθερά υψηλές πωλήσεις. Η συνέχεια εξίσου εντυπωσιακή με τις εκδόσεις Ruby και Sapphire που κυκλοφόρησαν το 2003 και με την Emerald το 2005. 135 καινούργια Pokémon κάνουν την εμφάνισή τους. Αποτέλεσαν το πιο πετυχημένο παιχνίδι του GameBoy Advance. Στα μέσα της δεκαετίας του 2000 η Nintendo και η Game Freak ξεκινούν τις επανακυκλοφορίες και επανεκδόσεις. Χρησιμοποιώντας την ίδια μηχανή γραφικών των Ruby και Sapphire, οι αναβαθμισμένες εκδόσεις FireRed και LeafGreen είναι πλέον γεγονός. Η συγκεκριμένη τακτική ακολουθείται μέχρι τις ημέρες μας, αφού έχουν επανεκδοθεί και οι Gold και Silver (ως HeartGold και SoulSilver με την προσθήκη του Pokéwalker) και οι Ruby και Sapphire (ως Omega Ruby και Alpha Sapphire) για Nintendo DS και Nintendo 3DS αντίστοιχα.
Φτάνουμε στο 2006 (2007 σε Ευρώπη και ΗΠΑ). Ήδη κυκλοφορεί το Nintendo DS με σημαντική επιτυχία λόγω των καινοτόμων δυνατοτήτων του. Η νέα γενιά είναι γεγονός με τις Diamond και Pearl να συμβάλλουν σημαντικά στην αύξηση των πωλήσεων. Οι Wi-Fi δυνατότητες με 100 νέα πλάσματα στην καινούργια περιοχή Sinnoh ικανοποιούν τη μεγαλύτερη μερίδα των fans, όπως συμβαίνει και με την ελαφρώς αναβαθμισμένη έκδοση Platinum. Το 2011 προστίθενται οι νέες εκδόσεις Black και White, με 156 καινούργια Pokémon να κάνουν την εμφάνισή τους στη νέα περιοχή Unova. Υπολογίζεται ότι μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 2000, έχουν πωληθεί περισσότερα από 200 εκατομμύρια παιχνίδια.
Το 2013 κυκλοφορούν οι νέες εκδόσεις Χ και Y στο επιτυχημένο Nintendo 3DS που ήδη μετρούσε δύο χρόνια στην αγορά. Αξίζει να σημειωθεί ότι αποτέλεσε το πρώτο της σειράς με ταυτόχρονη κυκλοφορία σε όλες τις αγορές του κόσμου, ενώ το 2016 το διαδέχονται οι εκδόσεις Sun και Moon. Το 2019 κυκλοφορούν για το Nintendo Switch οι τελευταίες εκδόσεις Sword και Shield που μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2020 έχουν πουλήσει πάνω από 19 εκατομμύρια.
Η δική μου πρώτη επαφή με τη δημοφιλή σειρά ξεκινά στα τέλη του 1999, όταν το Star Channel άρχισε να προβάλει το anime και φυσικά όταν προμηθεύτηκα την κασέτα Pokémon Blue από γνωστή τότε αλυσίδα βιντεοπαιχνιδιών στον Πειραιά, μαζί με το GameBoy Color. Η προσωπική μου σχέση με τα συμπαθέστατα αυτά πλάσματα συνεχίζεται στενά και περισσότερο δυναμικά στο Millenium. Το 2000, λοιπόν, με βρίσκει να μη χάνω στην κυριολεξία επεισόδιο από την τηλεόραση, να αγοράζω τις βιντεοκασέτες και τα soundtrack σε CD, αλλά και να τα γράφω στο βίντεο, να αναμένω αγωνιωδώς την πρώτη ταινία στη μεγάλη οθόνη τον Απρίλιο της ίδιας χρονιάς˙ με τον ερχομό της μάλιστα να με βρίσκει ήδη την πρώτη μέρα προβολής της στο Village Park Ρέντη! Να αναζητώ μανιωδώς τις τάπες από τα Cheetos και φυσικά να “καίγομαι” με τις ώρες στο GameBoy. Ακόμα και οι απόκριες με βρίσκουν ντυμένο Pikachu…
Ντυμένος Pikachu σε αποκριάτικο πάρτι το 2000.
Και ο χρόνος κυλά, η ιστορία συνεχίζεται και η σχέση διαρκώς εξελίσσεται… όπως συμβαίνει άλλωστε και με τα ίδια τα Pokémon.
Όποτε βάζω στο βίντεο και την παλιά τηλεόραση τις βιντεοκασέτες μου να παίξουν, η στιγμή παραμένει το ίδιο μαγική όπως πριν από 21 χρόνια! Η επιτομή της διαχρονικότητας και της νοσταλγίας σε μια φωτογραφία!
Αδιαμφισβήτητα πρόκειται για μια σειρά φαινόμενο, εφόσον εξακολουθεί να υπάρχει δυναμικά στο χώρο, με νέες και αξιόλογες κυκλοφορίες, τόσο στα μηχανήματα της Nintendo, όσο με το Pokémon Go μέσω των smartphones, που δίνει πλέον στον παίκτη δυνατότητες επαυξημένης πραγματικότητας, αφού με την ίδια τη συσκευή ο χρήστης μέσω του GPS δρα και κινείται ταυτόχρονα μαζί με το παιχνίδι. Το εικονικό σύμπαν «βρίσκεται κάπου εκεί έξω». Το 2016 επομένως η συνεργασία Nintendo και Νiantic Labs, αποδίδει, προσδίδοντας νέες διαστάσεις στο παιχνίδι, επαναπροσδιορίζοντας το mobile gaming με απίστευτα αποτελέσματα που συνιστούν τα εκατομμύρια downloads, οι αμέτρητοι ενεργοί παίκτες ανά την υφήλιο και τα τεράστια κέρδη για Apple και Google.
Το μοντέλο του παιχνιδιού εξελίσσεται διαρκώς με καινούργια Pokémon, που σήμερα μάλιστα φέρεται να ξεπερνούν τον όχι ευκαταφρόνητο αριθμό των 900 συνολικά, με συνθετότερα συστήματα μάχης, με νέες διαδικασίες evolving κ.λπ. Ένα μοντέλο που συνεπαίρνει τις επερχόμενες γενιές, αλλά και εντυπωσιάζει τους παλαίμαχους, γεμίζοντας μας ταυτόχρονα νοσταλγία, μεταφέροντας μας με ζεστασιά στα χρόνια πριν την ενηλικίωση, στην ανέμελη παιδική μας ζωή.
Με μια καταπληκτική μουσική επένδυση στην animated σειρά, που τρέχει μέχρι τις μέρες μας με 23 seasons και με πάνω από 1.130 επεισόδια, με συνοδοιπόρο τον ήρωα Ash Ketchum και την Τeam Rocket (ομάδα Πύραυλος), καθώς και στην video game εκδοχή. Ας μην ξεχνάμε ότι οι δημιουργοί έχουν κυκλοφορήσει πάνω από 20 ταινίες, με τον Pikachu να αναδεικνύεται ως το διασημότερο ίσως Pokémon όλων των εποχών.
Τα τέλη των 90’s / αρχές 2000, βρίσκουν τη δημοτικότητα των Pokémon κυριολεκτικά στα ύψη. Τα τηλεοπτικά κανάλια την περίοδο εκείνη δεν παραλείπουν να διαφημίζουν το franchise μαζί με τα αξεσουάρ του. Η πρώτη φωτογραφία αριστερά είναι το κλασικό opening του anime που παίχτηκε στο Star Channel και προέρχεται από δική μου εγγραφή βίντεο.
Σε προσωπικό επίπεδο, η σχέση με τη σειρά παραμένει διαχρονική, αφού ασχολήθηκα και ασχολούμαι από τις πρώτες κιόλας ημέρες «εισβολής» της στο ελληνικό έδαφος. Ήταν κάτι παραπάνω από συναρπαστικό το να «χάνεσαι» σε αυτόν τον πλούσιο φανταστικό κόσμο των νεοφερμένων και διαρκώς ανανεωνόμενων εικονικών πλασμάτων. Αποτελούν κεφάλαιο στην ιστορία των σύγχρονων βιντεοπαιχνιδιών και φαίνεται πως θα συνεχίζουν να μας γοητεύουν για πάρα πολλά χρόνια ακόμη...
Πηγές: .gameslife.gr, gameinformer.com, livemint.com, happymag.tv