Έλληνες Καλλιτέχνες στην Ιαπωνία: Η επιτυχία της Βίσση & του Τουρνά

από τον Παναγιώτη Νηφόρο 


tournas  

Ο Κώστας Τουρνάς και η Άννα Βίσση είναι δύο καλλιτέχνες που έχουν δώσει τη δική τους σφραγίδα στο μοντέρνο ελληνικό τραγούδι. Ελάχιστοι όμως γνωρίζουν και λίγοι ίσως θυμούνται ότι ο Τουρνάς έγραψε τραγούδι για τη Βίσση για να λάβουν μέρος στο World Popular Song Festival in Tokyo ’78.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Βρισκόμαστε στα τέλη της δεκαετίας του ’70. Η Άννα Βίσση ανερχόμενη τραγουδίστρια, έχοντας κυκλοφορήσει ένα χρόνο πριν τον πρώτο της προσωπικό δίσκο “Ας κάνουμε απόψε μιαν αρχή” με τη Minos και προ των πυλών για τον δεύτερο, αρκετά επιτυχημένο “Κίτρινο Γαλάζιο”. Ο Κώστας Τουρνάς έπειτα από μια σημαντική πορεία με το συγκρότημα των Poll, μαζί με τους Ρόμπερτ Ουίλιαμς, Σταύρο Λογαρίδη και Κώστα Παπαϊωάννου, έχει ήδη ξεκινήσει από τα μέσα της δεκαετίας, τη solo καριέρα του, κυκλοφορώντας ήδη σημαντικά τραγούδια όπως “Η μηχανή του χρόνου”, “Ο πιο καλός τραγουδιστής” αλλά και γράφοντας για την Ελπίδα την «Ντισκοτέκ» με αναμφίβολα μεγάλη διαχρονική επιτυχία.

Το τραγούδι που συνέθεσε ο Κώστας Τουρνάς για την Άννα Βίσση λέγεται “Αν το μπορείς”. Με αυτό, οι δύο καλλιτέχνες έφτασαν μέχρι την Άπω Ανατολή, το φεστιβάλ του Tokyo. Συναγωνίστηκαν επάξια άλλες δυνατές διεθνείς συμμετοχές γνωστών καλλιτεχνών, όπως η Tina Charles, εκπροσωπώντας το Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία και κατέκτησε την πρώτη θέση με το “Love Rocks”.

Σχετικά με τη δική μας συμμετοχή ας σημειωθεί ότι μπήκε στα 24 επικρατέστερα τραγούδια της διοργάνωσης. Δυστυχώς όμως το κομμάτι δεν κυκλοφόρησε ποτέ δισκογραφικά, με αποτέλεσμα μέχρι σήμερα να είναι διαθέσιμοι μόνο οι στίχοι του τραγουδιού, με πολλούς φανατικούς των δύο καλλιτεχνών να το αναζητούν ακόμη! Όπως δηλώνει ο δημιουργός σε γνωστό περιοδικό της εποχής, «Είμαι γοητευμένος απ’ αυτή τη συμμετοχή μας. Πιστεύω πως εκπροσωπήσαμε με αξιοπρέπεια την Ελλάδα. Οι εντυπώσεις μου απ’ αυτό το φεστιβάλ είναι εκπληκτικές. Μια τέλεια διοργάνωση όπου λαβαίνουν μέρος όχι νέα αστεράκια που πάνε κάτι να κερδίσουν, αλλά λαμπρά διάσημα αστέρια, όπως η Tina Charles που κέρδισε το πρώτο βραβείο. Το ότι το τραγούδι μας μπήκε στα 24 τελικά, από πολλές δεκάδες χώρες, είναι μια μεγάλη επιτυχία της Ελλάδας.» 

Περισσότερες πληροφορίες και σπάνια στοιχεία βρέθηκαν από προσωπικό αρχείο μελών του facebook group, “Οι Φίλοι του Κώστα Τουρνά (Friends of Kostas Tournas)”. Ας τα δούμε και να τα σχολιάσουμε. 

πο

Στη φωτογραφία διακρίνουμε τους Έλληνες καλλιτέχνες μαζί με δύο Ιάπωνες χορευτές και την ανταποκρίτρια του δημοφιλούς περιοδικού. Επιπλέον, βλέπουμε τη φωτοτυπία του προγράμματος με τα Ιαπωνικά σχόλια για τους δικούς μας, Τουρνά και Βίσση. Όσοι κατέχουν την Ιαπωνική γλώσσα, παρακαλώ να μεταφράσουν. 

ξη

Και εδώ αφίσα της διοργάνωσης και η ερμηνεύτρια επί σκηνής.

Ωστόσο, η επιτυχία της Άννας Βίσση δεν σταματά στο 1978, αφού το 2010 συμμετέχει σε Ιαπωνική διαφήμιση. 

Το 2000 κυκλοφορεί από τη Sony Music το διπλό CD «Κραυγή», το οποίο θεωρείται σταθμός στην καριέρα της, αφού γίνεται 7 φορές πλατινένιο και θεωρείται ως ένα από τα εμπορικότερα ελληνικά album της δεκαετίας του 2000 αλλά και γενικότερα όλων των εποχών. 

κπο

Το «Το πολύ πολύ», ένα από τα πάμπολλα σουξέ που εμπεριέχεται στο πολυεπιτυχημένο αυτό album, επέλεξε για διαφημιστικό τηλεοπτικό spot στην Ιαπωνία, η Tateyama Brewing Co., εταιρεία παραγωγής ποτών sake, με στόχο την προώθηση ενός νέου, συλλεκτικού είδους ποτού. Η εταιρεία αναθέτει στον καλλιτέχνη Naoki Mitsuse, διακεκριμένο στο είδος του Ιάπωνα δημιουργό γραφικών που μένει στο Los Angeles, να φτιάξει 2 πρωτότυπα κλιπάκια, το 2010 και 2012, που γίνονται γνωστά ως «Topoli».

Το concept της πρώτης διαφήμισης ξεκινά με το εξώφυλλο μιας εφημερίδας όπου εμφανίζεται σκίτσο της Ελληνίδας τραγουδίστριας με τη λεζάντα “Σούπερ Σταρ Βίσση Άννα” με ελληνικούς χαρακτήρες, ώστε να γίνει από τους τηλεθεατές αντιληπτή η προέλευση της μουσικής και όχι με υπότιτλους όπως γίνεται συνήθως. Ιδιαίτερη προσέγγιση με το τραγούδι να πλαισιώνει την καρτουνίστικη παρουσία της τραγουδίστριας.

 

Στη δεύτερη διαφήμιση οι χαρακτήρες του εστιατορίου προέρχονται από μια σειρά κινουμένων σχεδίων, η οποία δημιουργήθηκε σε συνεργασία με την Tateyama Brewing Co. H ιστορία εξελίσσεται γύρω από τον τρίφθαλμο αόρατο και αδίστακτο διευθυντή μιας εταιρείας. Οι χαρακτήρες απολαμβάνουν ένα έξοχο δείπνο και ψυχαγωγούνται από μία υπέροχη τραγουδίστρια. Η όλη σύλληψη συμβολίζει το ότι το ιαπωνικό sake που συνδέεται άρρηκτα με την ιαπωνική κουζίνα, ταιριάζει απόλυτα και με τη Δυτική. Ο λόγος που επιλέχτηκε και μια δεύτερη εκδοχή του «Το πολύ πολύ» ήταν η μεγάλη επιτυχία και απήχηση του πρώτου διαφημιστικού. Το τραγούδι της Βίσση ακούγεται ταυτόχρονα το ίδιο φρέσκο και εξωτικό όσο και οικείο στο ιαπωνικό αυτί. Σε αυτό το σποτ μάλιστα παίζει και η αγαπημένη σκυλίτσα της Άννας Βίσση, η Βανίλια!

Μια διαφορετική δημιουργική πρόταση, που ξεφεύγει από τα συνήθη τηλεοπτικά πρότυπα.   

 

Είναι πολύ σημαντικό να θυμόμαστε γεγονότα, στιγμές από καλλιτέχνες που καταξιώθηκαν και αγαπήθηκαν στο πέρασμα του χρόνου. Τόσο για την προσωπική τους πορεία όσο και για το σύγχρονο ελληνικό τραγούδι.

 

 

Πηγές: sake-tateyama.comwww.fannatics.grtralala.grel.wikipedia.org

Προσωπικό αρχείο μελών της ομάδας του Facebook “Οι Φίλοι του Κώστα Τουρνά (Friends of Kostas Tournas)

Περιοδικό Ντομινό

Περιοδικό Μανίνα