90’s Gaming Throwback: Οι κονσόλες στην Ελλάδα το 1995
από τον Παναγιώτη Νηφόρο
Στο σημερινό άρθρο θα επιχειρήσουμε μια σύντομη περιήγηση στο έντυπο αρχειακό υλικό που βρίσκεται στη διάθεσή μου και συγκεκριμένα στο δεύτερο τεύχος της ελληνικής έκδοσης του θρυλικού GamePro, για να δούμε το πώς αναπτύχθηκαν οι κονσόλες, αλλά και ποια η διακύμανση του κόστους τους με σημείο αναφοράς τον Μάιο του 1995 στην ελληνική αγορά.
Super Nintendo Entertainment System (SNES), μια 16μπιτη παιχνιδομηχανή που διέγραψε τη δική της μοναδική πορεία με συνολικές πωλήσεις της τάξης των 50 εκατομμυρίων. Στην Ελλάδα κυκλοφόρησε το 1992 όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη, ένα χρόνο μετά την εμφάνιση της επίσημης τότε αντιπροσωπείας στη χώρας μας, της Itochu. Το 1995, αν και ήδη έχουμε μπει στις κονσόλες των 32 – bit και στο 3D περιβάλλον, συνεχίζει παρ’ όλα αυτά να μας χαρίζει πανέμορφα και κλασσικά πλέον παιχνίδια, όπως τα Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest, Super Mario World 2: Yoshi’s Island, Chrono Trigger και Terranigma. Στην παραπάνω επισυναπτόμενη φωτογραφία, μπορούμε να δούμε ότι είχαν ήδη διατεθεί 16 εκατομμύρια κομμάτια, ενώ ακόμη και στην Ελλάδα που αποτελούσε μια αρκετά περιορισμένη την περίοδο εκείνη αγορά, είχε σημαντική απήχηση.
Ως προς το κόστος, αν και είχε σχετικά μειωθεί από την πρώτη περίοδο κυκλοφορία της, εξακολουθούσε για τα δικά μας δεδομένα, να απαιτεί από ένα μέσο μισθό και πάνω.
SEGA Mega Drive, ένα εξίσου σημαντικό μηχάνημα των 16 – bit που διέγραψε και αυτό την ιδιαίτερη πορεία του από τα τέλη της δεκαετίας του ’80 μέχρι τη δεκαετία ’90. Το 1995 κυκλοφορούν για το σύστημα αξιόλογα παιχνίδια, όπως το Ristar, το Comix Zone, το Alien Soldier και το Earthworm Jim 2. Στη χώρα μας απέκτησε το δικό του φανατικό κοινό. Αξιοσημείωτο το γεγονός ότι η SEGA εκείνη την εποχή ήταν η υπερδύναμη στα arcade μηχανήματα. Οπότε, εξυπακούεται ότι τιμήθηκε το μηχάνημα και από εκείνη τη μερίδα ατόμων που επιθυμούσαν να απολαμβάνουν μεταξύ άλλων τις μεταφορές των arcade παιχνιδιών στην κονσόλα τους, όπως για παράδειγμα το Golden Axe και το Outrun, ενώ το πιο επιτυχημένο παιχνίδι ήταν φυσικά το Sonic The Hedgehog.
Ως προς την τιμή πώλησης, εξακολουθεί να μην είναι τόσο προσιτή για τα ελληνικά δεδομένα.
To Panasonic 3DO αποτέλεσε για το 1993 ένα τεχνολογικό θαύμα. Ήταν η κονσόλα όπου πρωτοεμφανίστηκε η δημοφιλής σειρά Need For Speed, το 1994. Δύο χρόνια πριν τις εκδόσεις του πρώτου παιχνιδιού για το PlayStation και το Saturn. Στη βιβλιοθήκη της κονσόλας εντάσσεται ένα ακόμη αξιόλογο platform game, το Gex. Επίσης, δεν έλειπαν και οι εξαιρετικές μεταφορές δημοφιλών PC Games, υιοθετώντας την τεχνολογία CD, όπως το Wing Commander III: Heart of the Tiger.
Όσον αφορά στο θέμα τιμής, οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους, εφόσον οι 200.000 χιλιάδες δραχμές αντιστοιχούσαν, ας υποθέσουμε, σε ένα μισθό καλά αμειβόμενου εργαζόμενου! Η υψηλή τεχνολογία προϋποθέτει υψηλό τίμημα!
Το Atari Jaguar ήταν μια κονσόλα 64 – bit που απέτυχε παταγωδώς… και “το γλυκό ήρθε να δέσει” με το Jaguar CD εκείνη τη χρονιά. Παρ’ όλα αυτά, το μηχάνημα μας άφησε κάποια αξιοπρόσεκτα παιχνίδια, όπως το Alien vs Predator (που ήταν ίσως από τα λιγοστά που αναδείκνυαν την τεχνολογία της κονσόλας), το Tempest 2000, την πάρα πολύ καλή έκδοση του NBA Jam, μια επίσης ωραία μεταφορά του Doom και το Rayman (που αξίζει να σημειωθεί ότι αποτέλεσε και την παρθενική του είσοδο σε κονσόλα με τις μεταγενέστερες εκδόσεις PlayStation, Saturn κ.λπ. να ακολουθούν).
Το υψηλό κόστος δεν φαίνεται ακόμη να μπορεί να παρακολουθήσει τις δυνατότητες της ελληνικής αγοράς, και μοιάζει να μην μπορεί ακόμη να ανταποκριθεί στο ευρύ κοινό, ικανοποιώντας τις νεοδημιούργητες επιθυμίες του.
Neo Geo AES. Αυτό και αν ήταν ένα τεχνολογικό επίτευγμα… 100% αυτούσιες μεταφορές από τις καμπίνες της SNK και του Neo Geo MVS. Και όλα αυτά μόλις το 1990-91! Η μια κασέτα κόστιζε όσο μια ολοκαίνουργια κονσόλα (!)… γύρω στις 80.000 δραχμές! Όχι ένα και τόσο ευκαταφρόνητο ποσό, όπως ο καθένας από εμάς μπορεί να αντιληφθεί! Όσο για τα παιχνίδια, ήταν ο παράδεισος των fighting games, με αντιπροσωπευτικά τα Samurai Shodown, The Last Blade και King Of Fighters. Ενώ τα Metal Slug, το Magician Lord, το Shock Troopers και το Nam-1975 είναι λίγα μόνο από τα φανταστικά παιχνίδια στη βιβλιοθήκη της κονσόλας.
Όσο για το ίδιο το σύστημα, όταν πρωτοκυκλοφόρησε στην Ελλάδα μάλλον θα χρειαζόταν κανείς κάποιους μήνες δουλειάς, με την απαιτούμενη ασφαλώς αποταμίευση, για να μπορέσει να τo αποκτήσει, οπότε παρατηρούνταν συχνά το φαινόμενο της ενοικίασής του!
Το Neo Geo CD αποτέλεσε την CD έκδοση του AES. Το μεγάλο πλεονέκτημα της κονσόλας ήταν το γεγονός ότι λόγω της τεχνολογίας CD, μειώνονται κατά πολύ οι τιμές των παιχνιδιών. Ένα μεγάλο μειονέκτημα, ωστόσο, ήταν η αρκετά χρονοβόρα διαδικασία φορτώματος. Ζήτημα το οποίο βελτιώθηκε αργότερα με την έκδοση CDZ.
Η τιμή της κονσόλας παραμένει υψηλή, αλλά στην προκειμένη περίπτωση, η υψηλή τεχνολογία μάλλον λειτουργεί διορθωτικά, επιτρέποντας τη μείωση των τιμών των παιχνιδιών, που τα καθίστανται πλέον πιο προσιτά για όλους.
Το Philips CD-i ήταν μια συσκευή home entertainment που δεν κατάφερε ποτέ να αποκτήσει σταθερό χαρακτήρα και να ισορροπήσει τις multimedia δυνατότητες με το gaming με αποτέλεσμα να υπολείπεται και στους δύο τομείς. Αν και δεν υποστηρίχτηκε από τις gaming εταιρείες, η Nintendo της έδωσε άδεια για να χρησιμοποιηθούν δύο από τις πασίγνωστες σειρές της, Zelda και Mario, που απέσπασαν ωστόσο κάκιστες κριτικές κατόπιν παλαιότερης συμφωνίας των δύο εταιρειών, όταν η Philips ανέλαβε να σχεδιάσει το περιφερειακό add-on CD για το SNES. Από τις εξαιρέσεις παιχνιδιών, το 7th Guest ήταν από τα πρώτα με pre-rendered 3D γραφικά.
Όσο για το κόστος, οι 120.000 δραχμές συνιστούσαν ένα ποσό ιδιαίτερα υψηλό, μάλλον αποτρεπτικό για τα ελληνικά δεδομένα!
Το SEGA 32x αποτέλεσε το δεύτερο add-on για το Mega Drive, μετά το Mega-CD, με το δικό του τροφοδοτικό και επέτρεπε στην κονσόλα να τρέξει 32 – bit παιχνίδια. Την ίδια περίοδο, όμως, είχε ήδη κυκλοφορήσει το Saturn στην Ιαπωνία, ενώ βρισκόταν καθ’ οδόν προς τη δύση. Οπότε οι μήνες του περιφερειακού έμοιαζαν μετρημένοι… Επιπλέον τα διαθέσιμα παιχνίδια ήταν λίγα, με το Metalhead να δείχνει τις 3D δυνατότητες του, ενώ το Knuckles Chaotix και το Virtua Fighter ήταν ίσως τα αντιπροσωπευτικότερα για το μηχάνημα.
Αν και παρατηρούμε μια σχετική μείωση της τιμής, η μικρή παραγωγή παιχνιδιών καθιστά την κονσόλα μάλλον μια ασύμφορη επιλογή, απευθυνόμενη ίσως μόνο σε σκληροπυρηνικούς gamers!
Το Mega CD αποτέλεσε το πρώτο add-on για το Mega Drive της SEGA. Με την τεχνολογία CD προσέφερε βελτιωμένο και πλούσιο ήχο, και φυσικά περισσότερα Megabytes στα ίδια τα παιχνίδια. Στο σύστημα συναντάμε ένα από τα καλύτερα παιχνίδια Sonic, το Sonic CD, δύο υπέροχα JRPGs, το Lunar: The Silver Star και το Lunar: Eternal Blue και… μερικά FMV παιχνίδια, όπως το Night Trap. Όλα αυτά, όμως, σε συνδυασμό με την απλησίαστη τιμή, δεν κατάφεραν να πείσουν το κοινό αφού τεχνολογικά δεν ήταν επαρκής, εν έτει 1992. Ωστόσο, το 1995 η τιμή μειώνεται σημαντικά καθιστώντας την περισσότερο προσβάσιμη.
Amiga CD32. Το όνομα Amiga είναι πασίγνωστο στον χώρο των home computers και της πληροφορικής. Έγραψε ιστορία τη δεκαετία του ’80 και του ’90, και στη χώρα μας είχε δυνατή βάση χρηστών. Το 1993 και αφού οι κονσόλες αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη δημοτικότητα και δημοφιλία, η Commodore αποφασίζει να εισέλθει στο χώρο και λανσάρει το Amiga CD32 που ήταν ουσιαστικά μια Amiga 1200 σε κουτί κονσόλας χωρίς το πληκτρολόγιο. Αναφορικά με τα παιχνίδια, συναντάμε κυρίως μεταφορές των ήδη υπαρχόντων, των Amiga 500 και Amiga 1200, κάτι που συνεπάγεται ότι η εν λόγω κονσόλα δεν προσφέρει κάτι παραπάνω. Ειδικά σε μια εποχή που τα 32 – bit είναι στην άνθησή τους. Αν και προοριζόταν ως το πρώτο 32 – Bit μηχάνημα, δεν είδαμε κάτι το ουσιαστικό στον τομέα αυτό. Παρ’ όλα αυτά, η βιβλιοθήκη του δεν παύει να είναι αρκετά αξιόλογη, ενώ έχουν κυκλοφορήσει και ανεπίσημα συλλογές με παιχνίδια Amiga… Από τις “επίσημες” κυκλοφορίες ξεχωρίζουν τα Zool, Alien Breed: Tower Assault, Banshee και Pinball Illusions.
Όσο για την τιμή, θα λέγαμε ότι μάλλον είναι λογική, εφόσον οι χρήστες έχουν γνώση των δυνατοτήτων και της ευρύτητας του μηχανήματος.
Το SEGA Saturn φαινόταν τότε αρκετά υποσχόμενο. Άσχετα από το εάν το PlayStation αργότερα το “διέλυσε” κυρίως στη Δύση. Το 1995, ο gamer μπορούσε να προμηθευτεί racing παιχνίδια, όπως το Daytona USA, αξιόλογη μεταφορά του Arcade, όπως και το SEGA Rally Championship στα τέλη του έτους. Επίσης, στα fighting games συναντάμε το πρώτο Virtua Fighter. Δεν λείπουν, βέβαια, και αξιοπρόσεκτα platform, όπως το Clockwork Knight και το αριστουργηματικό Rail-Shooter, Panzer Dragoon.
Στην Ελλάδα, τη δεδομένη χρονική στιγμή, κυκλοφορούσε ως παραεισαγωγή η Ιαπωνική έκδοση της κονσόλας και μπορούσε να το προμηθευτεί κάποιος από εξειδικευμένα μαγαζιά, όπως το TeleClub και το Athens Club, στη δικαιολογημένη ίσως τιμή των 270.000 δραχμών. Για μια ακόμη φορά επισημαίνουμε ότι απευθύνεται σε μυημένους και προφανώς σε αυτούς που είχαν ανάλογη οικονομική δυνατότητα.
Sony PlayStation. Η κονσόλα που άλλαξε τα δεδομένα στο χώρο του gaming και στο πως ο κόσμος αντιμετωπίζει και βλέπει τα ίδια τα βιντεοπαιχνίδια. Η ιστορία και η επιτυχία του μηχανήματος είναι λίγο ως πολύ γνωστή. Παιχνίδια για όλα τα γούστα, διαχρονικά, που άφησαν εποχή. Από τις πρώτες τηλεοπτικές παρουσιάσεις της κονσόλας στη χώρα μας (πριν ακόμη αποκτήσει την απόλυτη δυναμική της) ήταν το 1995 στην εκπομπή του Αντρέα Μικρούτσικου, “Χαμογελάτε είναι μεταδοτικό” στο Mega Channel, όπου και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το Ridge Racer. Άλλα παιχνίδια που κυκλοφόρησαν εκείνη τη χρονιά ήταν τα Tekken, Battle Arena Toshiden, Destruction Derby, FIFA, Wipeout και άλλα.
Το να δουλεύεις και χωρίς έξοδα για δυο περίπου μήνες είναι το κόστος σε εργατοώρες που αντιστοιχεί σε μια τιμή τσουχτερή (η εισαγωγή δεν έχει ακόμη παγιωθεί) για τον χρήστη με χαμηλό βαλάντιο!
SEGA Master System. Η 8μπιτη πρόταση της εταιρίας. Παιχνιδομηχανή που γνώρισε σημαντική επιτυχία κυρίως στην Ευρώπη, αλλά και στη Βραζιλία. Τεράστια η βιβλιοθήκη του… Alex Kidd in Miracle World, Sonic The Hedgehog 1 & 2, WonderBoy, Mickey Mouse: Castle Of Illusion, Deep Duck Trouble και Phantasy Star μεταξύ άλλων… Στη χώρα μας γνώρισε σημαντική επιτυχία.
Η δυνατότητα που παρείχε είναι ότι μπορεί κάποιος στην προνομιακή τιμή των 15.000 δραχμών να απολαύσει στο σπίτι του μεταφορές arcade παιχνιδιών, όπως το Bubble Bobble ήταν μια καινοτόμα πρόταση.
Το Nintendo Entertainment System (NES), η κονσόλα που ξαναέβαλε το gaming στα σπίτια μας, ύστερα από το κραχ στις αρχές της δεκαετίας του ’80 στην Αμερική. Άρτι αφιχθείσα από την Ιαπωνία, η δυτική έκδοση του Famicom, για τη δεκαετία αυτή ήταν σίγουρα το δημοφιλέστερο 8 – bit μηχάνημα στην Αμερική. Στη χώρα μας άργησε να εμφανιστεί, έρχεται το 1991 μαζί με το GameBoy. Γεγονός στο οποίο οφείλεται η μικρότερη επιτυχία της συγκριτικά με το εξωτερικό. Παρ’ όλα αυτά, το μηχάνημα αγοράστηκε και εδώ αρκετά. Εκατοντάδες παιχνίδια, όπως τα Super Mario Bros. 1, 2, 3, Castlevania 1 & 2 Simon’s Quest, Ninja Gaiden, Paperboy, The Legend of Zelda, Bionic Commando, Metroid, Duck Tales και Duck Hunt μεταξύ άλλων.
Στα ίδια κοστολογικά επίπεδα αποδεικνύεται και αυτό προσιτό για το ευρύ κοινό.
GameBoy, το μηχάνημα που αποτέλεσε συνώνυμο της φορητότητας για αρκετά χρόνια. Κυκλοφόρησε τον Απρίλιο του 1989 και κέρδισε αμέσως το κοινό, τόσο με τα υπέροχα παιχνίδια του, όσο και με την μεγάλη αυτονομία μπαταρίας. Το 1995 είχε ήδη δώσει στον κόσμο αναρίθμητα παιχνίδια και έτσι ο παίκτης είχε πάρα πολλές επιλογές: Super Mario Land, Tetris, Castlevania II: Belmont’s Revenge, Wario Land, The Legend of Zelda: Link’s Awakening, Donkey Kong Land και τόσα άλλα. Αποδείχθηκε βέβαια ότι δεν έκανε ακόμη τον κύκλο του εκείνη την περίοδο, καθώς ένα χρόνο μετά κυκλοφόρησαν τα Pokémon, στην Ιαπωνία και μετέπειτα στη Δύση στα τέλη της δεκαετίας, με επιτυχία άνευ προηγουμένου, δημιουργώντας το φαινόμενο Pokémon που υπάρχει μέχρι τις ημέρες μας.
Τα ίδια επίπεδα τιμών με τις προαναφερθείσες κονσόλες, οπότε και προσιτό ευρύτερα για τους χρήστες.
Game Gear, η έγχρωμη πρόταση της SEGA στα 8 – Bit. Ουσιαστικά επρόκειτο για ένα φορητό Master System, με 32 χρώματα ταυτόχρονα στην οθόνη. Ωστόσο, αυτονομία μπαταρίας και SEGA Game Gear, δεν πάνε μαζί, καθώς κατανάλωνε τις 6 μπαταρίες που έπαιρνε πολύ γρήγορα… Δεν κατάφερε ποτέ να φτάσει τη δημοτικότητα και το εύρος παιχνιδιών του GameBoy. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν αξιοσημείωτα και καταπληκτικά παιχνίδια στη φορητή παιχνιδομηχανή, όπως τα The GG Shinobi II: The Silent Fury, Prince Of Persia, Mega Man, Shining Force: The Sword of Hajya, Sonic Triple Trouble.
Έχοντας ήδη κυκλοφορήσει κάποια χρόνια πριν, η τιμή του παραμένει αδικαιολόγητα υψηλή και σε ορισμένες περιπτώσεις να αγγίζει τις 30.000.
Καταλήγοντας, παρατηρούμε ότι διαχρονικά οι καινοτόμες τεχνολογικά εκδόσεις, αν και διατίθενται γρήγορα στην αγορά, δεν κατακτούν χωρίς κόστος το ευρύ κοινό, σε μια περιορισμένη αγορά, όπως η ελληνική. Αν και την περίοδο αυτή υπάρχει υπερπληθώρα μηχανημάτων, ο μέσος χρήστης δεν καταφέρνει να τα απολαύσει στην πρώτη φάση της κυκλοφορίας τους, αφού υπερβαίνουν κατά πολύ τις οικονομικές του δυνατότητες.
Πηγή: Ελληνικό GamePro τεύχος 2, Μάιος 1995 | Αφιέρωμα: Οι κονσόλες της αγοράς